Când politica se amestecă acolo unde nu-i fierbe oala

Editorialul meu de maine din Curierul National

Săptămâna trecută am fost martorul unor manifestări în public ieşite din comun din cauză că am pus presiune publică pe Guvern în general şi pe Ministerul Finanţelor în special pentru a obţine ca scutirea de impozit a veniturilor din IT să nu fie anulată. Nu era prima oară când Alianţa Confederaţiilor Patronale din România (ACPR) adopta această atitudine faţă de industria IT, care s-a dovedit de altfel utilă cauzei. Motivul reluării discuţiei şi a îndoielii noastre referitoare la această scutire era aceea că în proiectul de modificare a Codului Fiscal trimis de Ministerul Finanţelor către Consiliul Economic şi Social, scutirea respectivă era anulată negru pe alb şi ne-am temut ca nu cumva, profitând de neatenţia noastră, să ne trezim cu industria IT românească atât de performantă îngenuncheată din motive contabile.

          Nu mică mi-a fost însă mirarea când am văzut că tocmai un apologet al acestei industrii s-a dezlănţuit nebuneşte împotriva protestului Alianţei noastre, invocând necesitatea discreţiei şi a tăcerii asupra subiectului, ca şi necunoaşterea de către mine a situaţiei din acest sector.

          Ca să lămurim întâi ignorarea de către mine a domeniului şi a respectivei scutiri. Nu eram decât membru al Guvernului României atunci când ministrul Comunicaţiilor de atunci, Dan Nica, a prezentat în şedinţa Executivului proiectul de exceptare de la plata impozitului pe salariu a programatorilor, un proiect avizat de altfel de ministrul finanţelor Mihai Tănăsescu şi însoţit de o analiză a situaţiei din industria IT. Iniţiativa a fost aprobată de membrii Guvernului prin consens. Acestea fiind datele, dacă sunt avizat sau nu asupra indicatorilor macroeconomici din sectorul IT rămâne la judecata cititorilor.

Atunci când am inclus propunerea de păstrare a acestei scutiri în măsurile complementare pe baza cărora Alianţa Confederaţiilor Patronale din România a condiţionat sprijinul pentru scrisoarea de intenţie către FMI am avut mandatul Alianţei pe care o reprezint. În afară de această propunere, au mai existat în programul nostru alte 9 măsuri, toate fiind aprobate prin consens de preşedinţii celor 9 confederaţii patronale şi ai celor 5 asociaţii de business care fac parte din ACPR.

La întâlnirea patronatelor cu premierul, chiar eu am prezentat solicitările ACPR, inclusiv cea privind nefiscalizarea veniturilor din industria IT. În sprijinul solicitării i-am prezentat primului-ministru un studiu de impact realizat de specialiştii Confederaţiei Patronale din Industrie, Servicii şi Comerţ (CPISC), membru în ACPR, prin care se demonstra clar ce efecte dezastruoase ar avea anularea scutirilor pentru industria românească de IT şi, în consecinţă, şi pentru economia acestei ţări. Premierul a fost de acord, în consecinţă, să nu modifice legislaţia asupra acestui punct. Doar că, pe 27 aprilie, joi, analizând proiectele legislative trimise spre avizare la CES am constatat că, în proiectul de ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, la punctul 9 se propunea abrogarea din articolul 55 a literei „l” privind exact exceptarea de la plata impozitelor a salariilor din IT. Imediat am decis să protestăm public şi să cerem Guvernului să-şi reconsidere poziţia, respectându-şi angajamentele.

          Protestul, pe care l-am prezentat joi la toate emisiunile televizate unde am fost invitat, a avut efectul scontat, pentru că spre finalul zilei Ministerul Finanţelor a emis un comunicat de presă prin care afirma că nu va elimina acea scutire. Mai mult, ministrul Finanţelor însuşi, Sebastian Vlădescu, m-a sunat personal pentru a-mi confirma că s-a decis menţinerea facilităţilor din IT.

Am procedat în acest fel pentru că aşa am considerat că este normal când aperi o industrie serioasă precum cea despre care vorbim aici. Stilul undeground propus de cel care mă conjura pe la televiziuni să păstrez tăcerea nu mi s-a părut în regulă, pentru că nu vorbim de contrabandă cu ţigări aici, ca să avem motive să ne ascundem, ci de una din cele mai lăudabile activităţi economice din România! Eu nu am nimic de ascuns, nu am niciun interes personal în IT, nici firmă de consultanţă prin care să fac afaceri cu statul aşa cum presa a descoperit despre cel care se laudă că are toate meritele pentru rezolvarea situaţiei.

Motivul meu de a acţiona a fost acela că respect foarte mult minţile luminate din IT şi cred în această industre de vârf, aşa încât nu doresc să avem parte de un nou exod al programatorilor noştri în afara ţării.

Nu m-am coborât la limbajul suburban al domnului cu pricina pentru că, dacă el nu se respectă în calitatea lui de parlamentar, eu mă respect în calitatea mea de reprezentant al celei mai importante alianţe de confederaţii patronale din România. Mai mult, dacă domnia sa nu are nicio problemă că populaţia ţării nu are încredere în parlamentari şi chiar a ajuns să-i deteste tocmai pentru comportamentul declasat al unora dintre ei, cum e şi cazul de faţă, eu nu pot să jignesc mediul de afaceri pe care îl reprezint vorbind ca pe mahala.

Nu am răspuns aşadar jignirilor respectivului decât cu argumente, fiind mulţumit la finalul zilei de joi că problema s-a rezolvat şi că Ministerul Finanţelor şi-a asumat public decizia în aşa fel încât să nu ne trezim cu surprize. Până la urmă, am stat să mă gândesc că poate cel care cerea discreţie şi tăcere asupra subiectului o fi având motivele lui, altele decât business-ul despre care presa a scris că l-ar desfăşura profitabil pe această zonă. Aşa că nu am mai insistat pe replici, încântat fiind că sectorul IT a fost salvat, neavând de altfel niciodată, de la începutul negocierilor cu Guvernul, nici cea mai mică intenţie de a-mi aroga merite în acest sens.

Dar, vineri, 28 mai, surprize, surprize: după ce cu o zi în urmă, distinsul parlamentar era desfigurat de grija de a păstra tăcerea asupra sectorului IT, ne trezim că tot domnia sa organizează la ora 12.00 o mare conferinţă de presă în care ne explică exact ce spuneam şi eu cu o zi în urmă: ce pierdere ar fi pentru România ca veniturile din sectorul IT să fie impozitate! Consternat, am înţeles abia atunci, deşi am destulă experienţă în politică, de ce era atât de supărat domnul cu pricina că discutam despre sectorul IT: pentru că numai domnia sa avea voie, având monopol de stat asupra acestei industrii! Aşa se întâmplă atunci când politica se amestecă acolo unde nu-i fierbe oala. Eu am făcut doar politica industriei IT pentru că ţineam ca această poveste de succes să continue. Domnia sa voia să fie însă singurul care are dreptul să pronunţe literele „IT” la televizor. Mi-a plăcut însă modul în care a prezentat în public, cu mare emfază, aceleaşi informaţii la numai o zi după ce era gata să mă condamne la moarte pentru că le pomenisem şi eu în public.

Mult succes în continuare în distinsa activitate parlamentară şi în afacerile din IT, domnule Pambuccian!

Published in: on Mai 30, 2010 at 10:14 AM  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2010/05/30/cand-politica-se-amesteca-acolo-unde-nu-i-fierbe-oala/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 comentariiLasă un comentariu

  1. E important ca macar dvs sa credeti ceea ce ati scris!
    e jenant sa va arogati merite pe seama comunicatului dlui vladescu, care nu a venit la rugamintea dlui pambuccian si care avea ca scop (printre altele) sa va scoata din fibrilatiile in care ati intrat in acea zi, pentru a nu mai induce poanica in randul firmelor si angajatilor din IT.

    PA!

  2. Subscriu total la opinia lui eus. O singura intrebare am pentru dumneavoastra: v-ati gandit care vor fi repercursiunile publicarii acestui editorial injurios la adresa domnului Pambuccian? Una este sa va exprimati pe un blog personal, alta este sa publicati asa ceva intr-un ziar, obscur ce-i drept, dar totusi ziar. Eu zic sa va pregatiti dovezi in sprijinul lucrurilor publicate. Surprizele vor veni cu siguranta!


Lasă un răspuns

