Şi bogaţii plâng: se închid cafenelele de Dorobanţi!

 

Editorialul de luni din Curierul National 

Pe Dorobanţi acum bate vântul. Locul în care altădată mişunau bolizii de sute de mii de euro spre mirarea şi impresionarea blondelor este doar o amintire a ceea ce era. Mai mult decât un efect al crizei, tragerea obloanelor pe Dorobanţi semnifică şi o mare mutaţie: atenţia s-a mutat în Centrul Istoric din zona Lipscani, care, în afară de faptul că va deveni, în timp, centrul turistic al Capitalei, pe măsură ce clădirile sunt renovate şi sunt refăcute aleile, are o altă amprentă socială decât celebrul Dorobanţi. Avem de a face cu un fel de democratizare a cafenelei. În timp ce Dorobanţiul era accesibil numai băieţilor de bani gata, Lipscaniul e plin de studenţi care vin să bea un ceai cu 5 lei. Criza a rearanjat şi preţurile, şi accesul. Cocalarii şi piţipoancele care mărşăluiau pe Dorobanţi, zdrobind audienţa cu maşini de fiţe şi cu toalete cât salariul mediu pe economie pe un an de zile se pierd în Centrul Istoric printre oamenii normali care vin să petreaca la fel de bine de câţiva zeci de lei pe seară. Criza a adus rearanjarea priorităţilor şi i-a învăţat pe cei din industria serviciilor cum să atragă publicul larg. Din această cauză Dorobanţiul e astăzi trist şi parcă plânge vremea cheltuitorilor de altădată. În schimb, Lipscaniul geme de oameni de toate vârstele şi de toate condiţiile, împlinind cumva tranziţia spre democraţia pe care o tot aşteptăm să ajungă la maturitate şi care înseamnă că un student poate să bea o cafea din bursă fără să se împiedice de şmecherul care tocmai a câştigat, numai el ştie cum, câteva zeci de mii de euro dintr-o tranzacţie. Scaunele din Lipscani sunt pentru toţi, spre deosebire de Dorobanţi unde dacă parcai cu o maşină mai jos de cîteva zeci de mii de euro erai privit cu dispreţ şi chiar cu dezgust, ca şi cum ţi s-ar fi spus că nu ai ce căuta în acel loc.

             Criza ne-a arătat că şi bogaţii plâng. S-a terminat cu banii câştigaţi uşor, pe care apoi să-i vezi aruncaţi cu toptanul în Dorobanţi sau pe şampanii scumpe la Mamaia. Chimirul celor bogaţi e mai strâns acum. În schimb, oameni cu venituri normale dar cu poftă de viaţă dau buzna serile în Centrul Istoric unde cheltuie mai puţin, dar sunt mai mulţi. La urma urmei, trebuia să învăţăm că nu putem construi un capitalism doar pentru cei puţini şi că afacerile merg cu atât mai bine cu cât se adresează mai multora. Ne-au trebuit 20 de ani, vorba lui Brucan, să ajungem la această mutaţie. Dar sper să fie de bun augur. Centre turistice sau de relaxare precum Lipscaniul au apărut în toate oraşele, ba chiar şi în orăşele vezi într-o anumită zonă câteva cafenele care îi îmbie pe localnici sau pe întâmplătorii trecători să se bucure de binefacerile consumismului. Mai demult imitau Dorobanţiul, cu elitismul său financiar şi cu superioritatea sa dispreţuitoare. Acum, dacă vor dori să supravieţuiască, vor trebui să înveţe turismul de masă şi cum să fie populari. Este primul pas spre normalitate.

Anunțuri
Published in: on Noiembrie 21, 2010 at 10:53 AM  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2010/11/21/si-bogatii-plang-se-inchid-cafenelele-de-dorobanti/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. Ceeace ne prezintati dvs.,eu am vazut in Yugoslavia,acum aproape 20 de ani,dupa dezmembrarea si decaderea economica rapida a Serbiei.
    In Kladova,unde am umblat mereu(primul oras de la granita cu Drobeta-Turnu Severin),erau pe o strada (comerciala) de citiva km,cafenele si restaurante in serie,toate pline de clienti sirbi,rusi,romani si de toate natiile,care beneficiau de pe urma deschiderii granitei si de bogatia(de invidiat a)Serbiei.
    Din iunie 1991,cind a inceput razboiul,pina in iarna situatia economica a zonei s-a degradat rapid,incit erau restaurante,cafenele si magazine cu sutele inchise,in asteptarea unor vremuri mai bune.
    Criza este destul de „democratica”,saracind pe cel cu mii de Euro,dar si pe cei cu citeva sute de Euro salariu,care se intilnesc acum,undeva mai „apropiati” social,de invincibila noastra criza,de „lunga”
    durata.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: