Din nou despre turism

Editorialul de azi din Curierul  National

Am văzut atât de multe statistici şi sondaje care situează România – fără excepţie – cam pe ultimul loc în Europa la absolut orice, de la consumul de pastă de dinţi şi săpun până la accesul la Internet, încât nu mai cred că ţara noastră ar putea fi situată ca atracţie turistică undeva în rândul marilor ţări cu o astfel de vocaţie. Şi nici nu vom putea intra vreodată în competiţie cu Spania, cu Italia, cu Franţa – aceasta nefiind o ierarhie. Noi nu avem o mie de castele cum există numai pe Valea Loarei, nu avem vestigiile romane superbe pe care le găseşti în Italia şi nu avem nici parcurile tematice legate de cruciade existente în Spania. Să spunem că îţi vine din străinătate un prieten foarte bun şi vrea să-l duci într-un sanctuar dacic – la Sarmisegetuza. Acolo, ori de câte ori ajung, trebuie să-mi rezerv 10 ore pentru un drum cu peripeţii. Ajungi undeva într-un câmp unde nu poţi să faci absolut nimic. Turismul cultural şi istoric ar fi important pentru români, în principiu, dar condiţiile sunt zero. Ca să nu mai spun că s-au distrus vestigii unice în căutarea comorilor dacice şi a comorii lui Burebista. Sarmisegetuza a devenit o atracţie pentru vânătorii de comori, nu o atracţie turistică.
Pe vremea când eram în Guvern a fost o discuţie la şedinţa Executivului despre acea zonă pentru că tot acolo au fost descoperiţi singurii dinozauri pitici din lume. Sunt oameni cu pasiune pentru acest lucru şi mă gândeam că scheletele dinozaurilor puteau fi expuse sub o cupolă de sticlă. Era în perioada în care filmul „Jurassic Park” făcea furori. Atunci am încercat să intervin şi am spus că se poate face o atracţie şi un drum de la sanctuarul dacic până la dinozaurii pitici. Ar fi fost o zonă de interes turistic extraordinar. Numai că bugetul Ministerului Turismului, în cele două perioade când am fost ministru, era în jur de două milioane de dolari.
În perioada postdecembristă a existat un lung şir de oameni responsabili cu Turismul în România. Fiecare dintre ei a venit cu ideea unei strategii de dezvoltare a Turismului pe termen mediu şi lung. Au început să facă tot felul de masterplanuri care zac şi acum prin arhive. Ultimul a costat vreo 500.000 de euro şi a fost făcut de o echipă de specialişti de la Organizaţia Mondială a Turismului. Acest masterplan l-aş fi făcut cu o grupă de studenţi de la mine în două săptămâni, nu în şase luni. Era o simplă analiză SWOT şi nu e greu să spui ce lipseşte şi ce nu lipseşte. Ideea acelui masterplan era că România trebuie să se îndrepte spre turismul de nişă şi să lase la o parte triada Turismului românesc – litoral – staţiuni montane – staţiuni balneare – pentru că nu poate intra în competiţie cu nimeni. Totuşi, autorii lucrării uitau că pe litoral sunt 44% din structurile de cazare ale ţării. Nu poţi ignora „inima” Turismului românesc. Se mergem pe turism de nişă înseamnă doar să mergem cu bicicleta de-a lungul Dunării, pe nişte drumuri amenajate, când noi nu suntem în stare în Bucureşti să facem piste pentru biciclişti? Să mergem doar pe ideea de a crea condiţii acelora care vor să fotografieze păsări în Deltă? E nerealist! În Deltă sunt maximum 3.000 de locuri de cazare şi nu poţi face turism de masă pentru că distrugi un ecosistem. Sigur, fiecare formă de turism de nişă este importantă, dar nu poţi neglija celelalte lucruri.
Secretul succesului în turism rămâne însă promovarea! Tocmai de aceea, noua strategie de promovare a României pe Internet, care a devenit mediul de informare cu cea mai mare influenţă la nivel global, este mai mult decât inspirată. Rămâne de văzut cum şi la ce nivel va fi operată. Nu mai poţi ignora mediul informatic la această oră aşa cum nu poţi face abstracţie de televiziuni. Vrem, nu vrem, Internetul a devenit marea putere de diseminare a informaţiilor, iar dacă nu eşti pe Internet nu exişti!
Federaţia Patronatelor din Turism şi Servicii pe care o conduc îşi face, de aceea, o misiune din a sprijini şi încuraja promovarea României pe mediile virtuale care constituie la această oră un fel de Mecca în domeniul comunicării.

 

Anunțuri
Published in: on Februarie 21, 2011 at 10:51 AM  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2011/02/21/din-nou-despre-turism/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: