Cum să faci turism pentru străini în România

Editorialul de maine din Curierul National

Am avut de multe ori ocazia să fiu gazdă pentru oaspeţi străini în România şi pot să descriu până în cele mai mici amănunte ce trebuie făcut pentru a-i aduce înapoi şi a le lăsa o amintire de neuitat. Totul pleacă de la viziune. Prea mulţi din cei care oferă servicii turistice în România cred că turiştii occidentali, de exemplu, vor să regăsească aici ceea ce au şi acasă. Atunci de ce ar mai veni, de ce ar mai plăti şi de ce ar închide ochii la lipsurile noastre din infrastructură?

Mi se pare, dimpotrivă, că, fără a renunţa la confort şi servici de calitate, turiştii străini ar veni mai mulţi în România pentru a găsi altceva, pe care nu îl pot găsi acasă sau în celelalte locuri celebre în care se duc. Nu am întâlnit până acum, de exemplu, nici un turist străin căruia să nu-i placă mâncarea românească şi veselia noastră atunci când ne adunăm mai mulţi la ospeţe. Atmosfera de bine, de veselie şi de comunitate care se creează în jurul mâncării tradiţionale româneşti nu a dezamăgit niciodată pe nimeni şi eu ştiu o mulţime de străini care erau foarte sceptici vizavi de România, uneori pe bună dreptate, dar care s-au îmbunat în faţa bucatelor româneşti. Aici nu este vorba doar de turism pentru gurmanzi, deşi facem faţă la o asemenea provocare cu brio, ci de tot ceea ce înseamnă în mod complex comuniunea şi bucuria care se creează la masă şi care ne vine din trecut, când ospeţele marcau momentele de sărbătoare şi de belşug.

Desigur că turismul nu se reduce la atât, dar pe această cale putem înţelege că străinii nu vin să le oferim ceea ce au în ţările lor, ci ceva deosebit pe care nu îl pot găsi acolo. E cel puţin straniu şi neinspirat să-i duci pe italieni în România să le oferi pizza sau spaghetti. Ale lor sunt mai bune decât ale noastre, sau cel puţin la fel. De ce ar veni cineva tocmai din Italia să guste ceea ce are lângă casa lui? Stilul nostru de a imita cu orice preţ ne face deservicii majore. Şi nu este o dovadă de inteligenţă şi de pragmatism, chiar dacă intenţiile sunt bune şi noi vrem de fapt să îl facem pe turist să se simtă bine. Da, dar nu fără a-i oferi ceva nou şi de calitate, ceva pe care să şi-l amintească şi să-l regrete, pentru a fi siguri că va dori să vină înapoi.

Nu fac aici apologii păşuniste. E esenţial însă să identificăm şi să conservăm ceea ce avem valoros şi unic. Acelaşi lucru care e valabil pentru hrană, e valabil şi pentru obiceiuri şi tradiţii. Nu cred că-i vom impresiona pe nemţi dacă le oferim concerte la orgă. Ei au orgi şi în satele din munţi. Poate am fi mai interesanţi dacă le-am oferi un turism rural autentic, unde să poată vedea modul tradiţional de viaţă în tot ceea ce înseamnă el. Bineînţeles că acest lucru e greu de făcut când ţi-ai vopsit pensiunea în roz, iar mâncarea pe care le-o oferi e cumpărată din supermarketul de la şosea…

Sunt multe asemenea amănunte care contează, dar care aici sunt esenţiale. Cel mai bun ghid de servicii în turism ar fi aici originalitatea care nu înseamnă însă servicii proaste la preţuri de lux, ci, dimpotrivă, servicii foarte bune la preţuri competitive. Suferim încă de preţuri mai mari ca în Austria, Grecia sau Turcia. Nu cred că suntem pe drumul cel bun. Ar trebui să revizuim toate aceste componente înainte de a ne lansa pe piaţa turistică internaţională. Iar ca direcţie, aş lua ceea ce mi-a spus un prieten italian care vine anual în România atunci când, din curiozitate, l-am dus într-un restaurant cu bucătărie internaţională din Bucureşti: „Nu am venit în România pentru a zecea oară să văd ceea ce pot găsi oriunde în lume. Vreau să mă duci acolo unde am mai fost şi am primit mâncare românească. Toţi prietenii mei din Italia mă asteaptă să le povestesc ce specialităţi româneşti am mai descoperit de această dată…”

 

Published in: on Martie 13, 2011 at 1:06 PM  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2011/03/13/cum-sa-faci-turism-pentru-straini-in-romania/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

