Cum a pus capăt economia ideologiilor

Editorialul din Curierul National

Am observat că vocea ideologiilor e din ce în ce mai slabă, acoperită fiind de zornăitul banilor, de zbaterile crizei şi de căutarea mondială după bunăstare. Chiar dacă secolul XX a aparţinut trup şi suflet credinţelor în diferite idei, de dreapta, de stânga, de extremă, terenul ideologiilor fiind împărţit mai ceva ca rolurile jucătorilor la un meci de fotbal, acum balonul după care aleargă toţi este supravieţuirea economică pentru care prea puţin mai contează dacă te revendici de la Marx sau de la Adam Smith. Singura probă a verităţii este succesul. Balonul după care aleargă toţi jucătorii este PIB-ul, naţional, sectorial sau individual. Restul este arheologie culturală.

Este un lucru pe care cine n-a început să-l înţeleagă va rămâne prizonier în trecut. Economia nu mai lasă loc de ideologii străine, ci şi le asumă şi înglobează pe toate. Pentru că singurul lucru pe care îl cere cetăţeanul acum este să aibă dreptul şi posibilitatea de a consuma. Chiar şi ideile costă, dovadă stând preţul dureros al cărţilor, aşadar nicio ideologie nu mai poate sta prin sine, fără bani.

Până şi mişcările de „eliberare”, cum este Occupy Wall Street, sau, în varianta şugubăţ românească, Occupy Piaţa Unirii, au la sorginte o motivaţie economică. Principala cauză de ridicare a indignaţilor şi supăraţilor, oricât de copilăreşte ar pune ei problema, este criza economică devenită normalitate şi care le taie accesul la puterea de cumpărare şi de consum, adică îi face din participanţi, spectatori. Nimic nu e mai neplăcut în cursa consumismului, termen pe care eu îl folosesc fără conotaţiile peiorative cu care ne-a obişnuit şcoala franceză, decât să fii simplu spectator, fără acces la marfă. Dar protestul nu este nici de departe unul ideologic, ci unul pur şi simplu materialist: şi noi vrem să avem bani şi să ne permitem diferite lucruri. Aşadar, nimic nefiresc în aceste proteste, oricât de naive ar fi ele, ci mai degrabă un semnal serios pentru lideri că distribuţia consumismului trebuie gândită bine în aşa fel încât să aibă acces cât mai mulţi. Cum ideologiile nu mai ţin minţile ocupate, economia îşi ia revanşa şi toţi vor să participe, să aibă acţiuni la acest mod de viaţă. În caz contrar, liderii lumii îşi asumă nişte riscuri imense!

 

Anunțuri
Published in: on Octombrie 15, 2011 at 10:47 AM  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2011/10/15/cum-a-pus-capat-economia-ideologiilor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: