România, salvată de febra consumismului

Editorialul de luni din Curierul National

Poate părea exagerat, dar am privit cu bucurie la febra reducerilor şi a achiziţiilor din Vinerea reducerilor (25 noiembrie) pentru că atâta vreme cât consumatorul este optimist, economia are de unde să îşi extragă seva. Reacţiile apocaliptice nu sunt justificate. De vreme ce marile economii ale lumii încurajează consumul şi reducerile, de ce ar fi ele semnul decadenţei şi al crizei în România? Dimpotrivă, atâta vreme cât oamenii vor cumpăra, silogismul ne conduce la concluzia că producătorii vor putea sa-şi continue activitatea, iar circuitul mărfurilor şi al banilor îşi va urma cursul firesc. La urma urmei, capitalism înseamnă, în bună măsură, consumism, şi nu ar erost să ne ascundem după false ideologii: consumisul a cucerit, în primul rând, lumea şi a deschis graniţele, sporind libertatea şi confortul.

Aşa încât, Vinerea Neagră a fost una veselă pentru economia românească, dând semnalul că se poate şi că reuşim să adaptăm şi la piaţa autohtonă practicile verificate pe pieţele altora. Păcat că prea puţini retaileri s-au gândit să se implice în acest gen de promoţie. Nu am înţeles niciodată de ce vânzătorii, fie ei de maşini, servicii, avioane sau lapte, preferă să îşi ţină marfa pe stoc, în loc să dinamizeze consumul, să vândă cu un profit mai mic şi să urgenteze astfel procesualitatea economică, spre binele tuturor şi al lor implicit.

Atitudinea aceasta de ţinere cu nasul pe sus, care poate fi observată şi în imobiliare, un alt sector care abia îşi trage zilele, este principala ameninţare la adresa revenirii la normalitate. Nu vorbim de procesele globale pe care nu le controlăm. Dacă lângă graniţa noastră bubuie datoriile unei ţări, şi mă refer la straşnica prăbuşire a Ungariei, acest lucru va antrena consecinţe nefaste care sunt peste puterea noastră. Dar avem şi noi ceva de făcut şi îl amânăm de prea multă vreme: corelarea preţurilor cu piaţa şi cu puterea de cumpărare a populaţiei. Toată lumea vinde sau închiriază, dar nimeni nu se întreabă pentru cine. Nimeni nu calculează raportul venituri-consum. Până la urmă, economia este, totuşi, matematică. Nu poţi să dai mai mult decât ai. Cei care au făcut asta plătesc acum scufundându-se în crize economice epileptice de-a dreptul. Păcat că-i mai trag şi pe alţii după ei.

Şi atunci, o raportare corectă la piaţă ar încuraja şi mai mult consumul şi ar dinamiza tot acest angrenaj format din ofertanţi şi solicitanţi. Aş vrea să văd câte o vinere a reducerilor în fiecare săptămână. Am avea toţi de câştigat!

Anunțuri
Published in: on Noiembrie 26, 2011 at 3:20 PM  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2011/11/26/romania-salvata-de-febra-consumismului/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. Stimate domnule Dan sint un om simplu dar am fost nevoit sa meditez asupra problemelor economice incercind sa aflu raspuns la problemele economice cu care ne confruntam si as vrea cu aceasta ocazie sa imi exprim un punct de vedere referitor la hiperinflatia prin care am trecut si am ajuns la concluzia ca acest fenomen nu a fost generat doar de scaderea economica pe care Romania a avut-o dupa Revolutie,ci emisiuni de moneda,devalorizind astfel economiile populatiei.Vreau sa va intreb daca o persoana pune in circulatie bancnote false,este aspru pedepsita, dece daca Statul face acest lucru, nu este considertat o hotie?Va multumesc.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: