Litoralul merită mai mult

 Editorialul de luni din Curierul National

 

Suntem toţi de acord că litoralul este perla turismului românesc şi tocmai de aceea cred că merită atenţia noastră sporită. Iar pentru a avea parte în fiecare an de condiţii bune şi de aceleaşi plaje pe care le ştim şi pe care ne-am petrecut de multe ori verile, trebuie să avem îndemânarea şi bunăvoinţa de a aplica nişte reguli simple. Eu le-am numit cele 10 Reguli de Aur ale litoralului, şi cred că nu sunt discutabile, pentru că se referă la chestiuni precise şi evidente.

Pe scurt, am propus înfiinţarea unor consiliilor de administraţie a staţiunilor dedicate problemelor care pot apărea şi pentru a construi un brand durabil al respectivei staţiuni. Foarte urgentă mi se pare demararea cât mai rapidă a procedurilor de îndiguire astfel încât plajele litoralului românesc să nu piardă în continuare teren, riscând să dispară în următorii zeci de ani. Infrastuctura pentru un turism cu o dezvoltare durabilă este cel mai bine conturată pe litoral, iar pierderile pe care le-ar avea turismul românesc şi comunităţile locale din zonă dacă plajele nu sunt salvate sunt incalculabile. Mi se pare necesară reintroducerea poliţiei plajelor, pentru ca turiştii să se simtă în siguranţă şi pentru ca vânzătorii ambulanţi de pe plaje, care fac un deserviciu de imagine litoralului românesc, să nu mai bântuie şi să deranjeze lumea.

Aşa cum am aplicat în anii 2000, aş propune şi aplicarea unor reguli foarte stricte cu privire la hotelurile aflate în construcţie sau în demolare, ca să nu transformăm plajele în şantier chiar când vin turiştii să se relaxeze. Litoralul nostru ar mai avea nevoie de mai multe puncte de prim ajutor şi salvamar, precum şi de dispariţia chiriilor date la marginea drumului. La fel ca şi la vânzătorii ambulanţi, spectacolul dizgraţios al vânzătorilor de camere care trag de turişti la colţuri de stradă nu ne face cinste şi nu oferă siguranţă. E bine că lupta cu algele a dat rezultate iar acest efort trebuei să continue.

Aş mai dori de asemenea mai multe pubele stradale, mai multe toalete publice pe plajă şi în apropierea teraselor, precum şi  cabine de schimb pe plajă pentru ca turiştii să-şi poată schimba vestimentaţia într-un mod civilizat, nu în văzul tuturor. Iar dacă am mai găsi o soluţie şi pentru parcare, pentru că mulţi turişti vin cu maşina şi nu au literalmente unde să o lase, atunci cred că am avea condiţii civilizate pentru un turism de succes.

Mai sunt, desigur, şi alte detalii la care se poate lucra, dar, dacă am aplica măcar acest mic îndrumar pentru turismul de pe litoral, am vedea o îmbunătăţire certă a numărului de turişti şi ne-am recăpăta încrederea în potenţialul nostru turistic.

 

Published in: on Iulie 8, 2012 at 11:02 AM  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2012/07/08/litoralul-merita-mai-mult/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

