Cum poate Dracula ajuta România

Editorialul de luni din Curierul National

 

Românii, e clar, nu au ştiinţa marketingului. La comorile  pe care le poate prezenta această ţară turiştilor străini, ar fi trebuit să nu mai avem locuri de cazare pentru ei. Dacă nu se întâmplă aşa este pentru că nu ştim să vindem. Aţi văzut vreo ţară care să nu se laude cu frumuseţile ei? Care să nu le pună în valoare? Aţi văzut vreuna care să nu-şi transforme miturile şi legendele în atracţii turistice? Noi aşa facem. Şi apoi ne mirăm că avem prea puţini turişti străini.

Felul în care mitul Dracula poate ajuta România este impulsionând incoming-ul, devenind cârligul cu care să aducem aici curioşii, pasionaţii de arhaic şi de legendă. Ce păcat am face dacă străinii ar afla, în sfârşit, că Transilvania lui Dracula este situată în România, câtă vreme până şi unii spanioli care voiau să ajungă la finala Europa League şi-au luat bilete pentru Budapesta? Nu dovedeşte asta că nu ştim să ne facem cunoscuţi? Şi de ce avem frisoane de domnişoare atunci când vine vorba să transformăm un mit universal, deja răspândit şi promovat gratis pe sute de mii de canale, într-o atracţie a României?

Am văzut un comentariu la unul din articolele care descriau Discover Dracula Tour, produsul turistic pe care l-am lansat în cadrul Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii, alături de S&S Travel, şi care menţiona cu supărare că românii nu sunt vampiri. Dar cine a spus aşa ceva? Un tur pe tema Dracula nu se reduce la case bântuite şi la vampiri, este o ocazie să le arătăm străinilor România cu ce are ea mai frumos. Deja Lady Gaga a apreciat Bucureştiul ca un mic Paris, iar lauda ei, postată pe Twitter, ne face mai mult bine decât o sută de mii de pliante învechite, modalitatea desuetă prin care unii mai cred că putem atrage turiştii străini pe aceste meleaguri.

Orice poveste care ne aduce turiştii străini în ţară este un câştig. Orice spectacol. Orice competiţie sportivă. Iar noi abia am început să descoperim potenţialul acestui tip de turism. Printre toate, mitul Dracula poate ajuta România să depăşească izolarea în care s-a aflat şi să devină un magnet pentru turişti. Trebuie doar să gândim pragmatic şi să lăsăm sensibilităţile exagerate deoparte.

 

 

Anunțuri
Published in: on August 18, 2012 at 9:09 AM  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://danmateiagathon.wordpress.com/2012/08/18/cum-poate-dracula-ajuta-romania/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. Stimate domnule Dan Matei Agathon,
    In urma articolului Romania, destinatie de Halloween. Brandul Dracula ar aduce castiguri uriase publicat pe Ziare.com, am hotarat sa va impartasesc cateva pareri personale referitoare nu numai la aceasta tema, dar la turismul romanesc, in general.
    Inainte de a discredita acest email, trebuie sa va spun ca sunt proaspat absolventa de Management in Turism de la Scoala de Business Salford din Manchester, Anglia ceea ce imi da avantajul unei opinii specializate in acest domeniu.
    Citind declaratiile dumneavoastra, am remarcat faptul ca, desi sunteti constient de importanta brandului Dracula pentru dezvoltarea turismului romanesc, exista putine demersuri in a intari acest brand si in a-l manipula pentru binele turismului. Insasi dumnmeavoastra folositi expresii ca „am putea exploata”, „am putea ” ori „se poate face”. De catre cine? Nu este cumva de datoria organizatiilor guvernamentale sau non-guvernamentale, asociatiilor in domeniul turismului sau de orice alta forma organizatorica in domeniu de a fi proactivi si a intampina cerintele vizitatorilor astfel incat prin dezvoltarea turismului local sa se poata dezvolta turismul romanesc?
    De asemenea, tot sumeavoastra declarati ca nu este nevoie de o promovare excesiva pentru brandul Dracula deoarece el se promoveaza singur. Si asa este. Insa, noi romanii suntem fruntasi in a-i lasa pe altii sa ne promoveze asa cum vor ei, asa cum ne vad ei pe noi si nu cum suntem noi de fapt. De ce nu am veni in intampinarea acestor lucruri si am incerca si noi sa ne promovam paralel si nu sa rezistam sau sa ne impotrivim la ceea ce se promoveaza pe plan international? Consider ca romanii ar trebui sa imbratiseze conceptul Dracula si sa-l foloseasca pentru binele propriu si va voi explica din ce motiv.
    In anul I al studdilor mele in turism am avut ocazia sa particip la un seminar prezidat de catre Duncan Light, professor al Universitatii din Liverpool pe tema brandului Dracula si relatia lui cu turismul romanesc. Duncan a cercetat ani intregi fenomenul Dracula in Romania si impactul acestuia asupra dezvoltarii turismului romanesc si a ajuns la o concluzie interesanta: Dracula este total discrediat in Romania ca personaj ajungandu-se chiar prin simpla mentionare a acestuia, poporul roman sa o simta ca un atac la identitatea nationala si o jicnire grava adusa voievodului Vlad Tepes. Ceea ce nu s-a inteles este faptul ca Dracula este doar un personaj fictiv nascocit de catre scriitorul Bram Stoker si portretul lui Vlad Tepes, de aici refuzul si reziztenta romanilor de a accepta ca acest personaj sa devina cheia dezvoltarii turismului international in Romania.
    Problema este urmatoarea: dupa cum Duncan preciza, Dracula este USP (Unique Selling Proposition) pentru turismul romanesc, este personajul sau fenomenul ce poate fi trait si descoperit numai in Romania si nicaieri altundeva si, din acest motiv, exploatarea acestui concept ar contribui substantial la dezvoltarea turismului romanesc. Si totusi, acest concept nu se vinde atat de bine cum ar fi firesc.
    Concluziile cercetarilor lui Duncan Light arata faptul ca, manipularea conceptului Dracula de catre turismul romanesc ar aduce profituri uriase la bugetele locale si national, ar contribui la dezvoltarea turismului local si national si ar contribui la dezvoltarea economica cu o contributie insemnat la GDP national. Problema vine din partea acelor leaderi sau manageri in dezvoltarea turistica care nu au suficienta experienta sau nu trateaza subiectul la adevarat valoare.
    Aici, as indrazni sa-mi exprim cateva pareri legate de acest subiect extrase din scurta mea experienta in domeniul managementului si dezvoltarii in turism.
    Tendintele actuale in turism arata faptul ca eco-turismul este preferat din ce in ce mai mult, iar intoarcerea la cultura si traditii este preferat dat fiind faptul ca populatia tarilor dezvoltate traieste din ce in ce mai mult avand siguranta financiara si timpul liber de a calatori; iar calitatea primeaza in favoarea cantitatii. Romania ofera tot ceea ce se cere in planul tendintelor turistice internationale si din acest motiv, exploatarea conceptului Dracula prin impletirea lui cu traditiile si cultura romaneasca ar fi unul dintre motoarele dezvoltarii turistice actuale. Si aici revin iar la ideea de a fi proactivi, de a intampina cerintele consumatorului si a oferi exact ceea ce consumatorul are nevoie. Cum se poate realiza acest lucru? Plecand numai de la textul lui Bram Stoker pe care toata lumea il cunoaste, doua locatii sunt prezente si se pot valorifica: castelul Bran si imprejurimile si Bistrita cu pasul Tihuta. Prin crearea de aliante cu parteneri locali precum noi intreprinzatori sau cei existenti in domeniul hotelier, restaurante, autoritatile locale si, in special, locuitorii acestor zone, se pot crea preicete de dezvoltare turistica locala prin care toti partenerii ar avea de castigat. Nu trebuie uitat faptul ca dezvoltarea economica local determina dezvoltarea economica nationala nu numai prin fondurile provenite din activitatile turistice, dar si prin crearea de locuri de munca ce ar combate somajul.
    Revin din nou la spiritul proactiv al managerilor in turismul romanesc. Un articol publicat in Los Angeles Times in Iunie 2012 Move over Dracula, tourists flock to see Bulgarian ‘vampire’ ridica semnul de intrebare din ce motiv turismul romanesc nu ar fi putut prevede acest fenomen si nu l-ar fi explorat mai din timp. Sa nu uitam faptul ca acest concept Dracula este esenta fenomenelor obscure, al vampirilor si varcolacilor, al strigoilor si fantomelor nelipsite din cultura si traditiile romanesti. Si totusi, de ce nu sunt valorificate ca puncte de atractie pentru turismul romanesc? Pasiunea pentru vampiri atat de explorata si dezvoltata in ultimii ani in filmografia americana ar fi putut fi, din nou, o promovare gratuita a turismului romanesc prin asocierea in mintea consumatorului a vampirilor – Dracula – Tansilvania Romania. Din acest motiv, intarirea brandului Dracula si asocierea lui cu aceste fenomene ar trebui sa fie s prioritate in a strategilor in turismul romanesc astfel incat sa trezeasca curiozitatea consumatorilor de a veni si a vizita Transilvania, Romania; dar nu numai atat, de a determina vizitatorii sa revina an dupa an ceea ce va crea loialitate si se va recunoaste ca aici, si numai aici aceste experiente „oculte” pot fi traite.
    Orice bun strateg in dezvoltarea turismului trebuie sa aiba in vedere trei elemente de baza, printre altele: punctele de atractie sau ce elemente atrag vizitatorul sau turistul; accesibilitate sau cat de facil se ajunge la aceste puncte de atractie, si aici, printre altele, se refera in special la caile de acces si transport; si, locurile de cazare. Ceea ce este deficitar in Romania actuala este problema cailor de acces si transport ceea ce ingreuneza considerabil accesul la toate aceste puncte de atractie pe care Romania le are de oferit. O simpla cautare pe internet arata faptul ca, pentru a ajunge in Tansilvania si a „descoperi Dracula”, ofertele turistice directioneaza vizitatorul la Bucuresti de unde poate ajunge in Transilvania via tren sau autocar. Nu ar fi mai simplu daca destinatia turistului ar fi direct un aeroport din Transilvania? Astfel, turistul ar ajunge mai repede la destinatie, s-ar evita congestia de pe aeroporturile din Bucuresti si asa aglomerate si congestia de pe autostrazi sau drumurile nationale ce leaga capitala de Transilvania.
    Halloween is o sarbatoare intalnita in special in tarile europene vestice precum Marea Britanie si in special in SUA, eveniment sarbatorit cu mare fast. Legatura dintre aceasta si Dracula ar trebui explorata in amanunt si transformata spre interesul turismului romanesc. Intr-adevar, exista mai nou in Romania, cateva evenimente mondene in sarbatorirea Halloween-ului, insa aceste initiative sunt pe termen scurt. Un management sustinut al acestor tipuri de eveniment ce ar atrage multi turisti romani si straini, ar asigura beneficii pe termen lung pentru organizatori si pentru turismul romanesc.
    In cele din urma, as dori sa subliniez faptul ca sunt convinsa ca aceste idei nu sunt noi sau necunoscute pentru dumneavoastra, dar, cateodata, este nevoie ca cineva sa ne reaminteasca lucruri cunoscute, dar poate vazute in alta lumina si din alta perspectiva. Aceste puncte de vedere sunt doar o mica parte dintre ideile mele cu privire la dezvoltarea turismului romanesc folosindu-ne de conceptul Dracula. Romania este bogata in atractii turstice minimal reprezentate international, unul dintre cele mai importante fiind trecutul istoric si cultural care poate fi atat de usor valorificat prin dezvoltarea sa impreuna cu fenomenul Dracula.
    Consider faptul ca atribuirea Romaniei conceptul de „Dracula Land” nu este atat de dezastruoasa precum s-ar crede; ar inlatura imaginea negativa pe care Romania o are acum in Europa de Vest si ar crea o noua viziune asupra acestui popor minunat.
    Cu respect,
    Monica Slabu


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: